Drikker du nok?

Drikker du nok?
26. januar 2015 admin

Skærmbillede 2015-01-26 kl. 17.28.10

Mange af de klienter, som jeg starter op, drikker alt for lidt i løbet af dagen. Hovedsageligt fordi de ikke ved:

  1. Hvor meget de skal drikke?
  2. Hvorfor det egentlig er så vigtigt?

At være hydreret er super vigtigt, og er et udtryk for, om du har tilstrækkelig væske (vand) i kroppen. Væske bærer diverse nutrienter til cellerne, affaldsprodukter væk fra cellerne, hjælper med at vedligeholde kropstemperatur (bl.a. igennem svedkirtlerne), og omkring 70% af vores organer og muskler består af vand. Faktisk udgør vand omkring 60 % af vores samlede kropsvægt.

Hvad sker der så, hvis vi ikke drikker tilstrækkelig væske?

Vi mister konstant væske igennem bl.a. sved, vejrtrækninger, urin og afføring. Dehydrering kan have stor betydning for eksempelvis koncentration, appetit og ikke mindst performance under træning. Selv den mindste dehydrering kan have store betydninger. Hvis du eksempelvis bare er 5-6 % dehydreret kan du opleve koncentrationsbesvær, hovedpine, irritabilitet, forværret temperaturregulering, dårligere søvn og nedsat styrke.

Hvad skal du så gøre?

  • Lad være med at sætte din lid til din ”tørst”, når du føler dig tørstig, er du allerede dehydreret.
  • Check farven på din urin. Er den meget gullig og lugter stærkt, er det et tegn på dehydrering. Den skal have en klar gul farve.
  • Drik rigeligt med væske før, under og efter din træning. Estimeret væsketab under træning er 1-2 L i timen.
  • Nå dit estimeret væskeindtag udregnet ud fra din vægt. Et tommelfinger regel er 30 ml pr. kg kropsvægt. Så en person på 100 kg skulle drikke 3 L dagligt. Hertil tilføjer du så 1-2 L væske pr. time, du træner om dagen.

Når du så dit daglige væskeindtag? Næppe! Det gør de færreste. Men prøv at nedskriv din væske indtag i løbet af en dag (kun vand – ingen sodavand, kaffe, saft og lignende medregnes).

Prøv derefter at tage et par dage, hvor du får drukket din anbefalede mængde vand, og jeg er overbevist om, at du vil mærke forskellen.

Skærmbillede 2015-01-25 kl. 13.57.19

Jeg bruger personligt (usponsoreret – blot et lille fif) water tracker drikkedunkene, da de har ”tæller” i toppen, som du kan indstille hver gang, du fylder den op. På den måde kan du holde styr på, hvor langt du er nået hele tiden. Derudover er den PBA-fri, nem at have med og fås i mange fede og friske farver.