Kristine – Når træning går fra pligt til lyst!

Kristine – Når træning går fra pligt til lyst!
22. juni 2015 admin

Skærmbillede 2015-11-30 kl. 22.58.19

 

Mit mål og mine forudsætninger for forløbet

Jeg hedder Kristine, er 23 år gammel og studerende. Min baggrund indenfor træning og interesse i kost inden mit forløb hos Rikke, fornemmer jeg er ret gennemsnitlig: Jeg har fra barnsben gået til forskellige holdsport på afslappet plan og begyndte at løbetræne jævnligt siden teenageårene. De sidste par år har jeg i perioder omtrent ugentligt deltaget i diverse trænings-hold i fitnesscentre, stadig uden at interessere mig det store for træning som en proces. Snarere var min indstilling præget af pligtfølelse på trods af, at det selvfølgelig føltes godt at træne, særligt når det var overstået. På kost-området gælder det samme. Jeg har altid haft en god sans for hvad der er sundt, men haft svært ved at holde mig fra pasta, chokolade, is osv. Kombinationen af disse tilgange til træning og kost har ikke resulteret overvægt, men båret præg af ”de sidste overflødige kilo” og et ringe energiniveau. Dette har ført til stor frustration over manglende evne til at komme det til livs på trods af utallige forskelligartede forsøg. Jeg var efterhånden blevet forvirret over de forskellige kost-og træningsråd man møder på nettet og i boghandleren fra mere eller mindre professionelle og træt af ikke at kunne imødekomme min forventning til mig selv om disciplin. Det fik mig til at opsøge Rikke efter kun at have læst godt om Performance Gym generelt og hende specifikt som træner. Det skulle vise sig at være en af de bedste beslutninger jeg har taget.

Skærmbillede 2015-11-30 kl. 22.58.24

Forløb med afsæt i dit personlige fysiske og livsstilsmæssige udgangspunkt

 Mit møde med Rikke har været ovenud positivt. I starten af forløbet, blev jeg målt og vejet ud fra forskellige parametre for at få tegnet en detaljeret fysisk profil hvorudfra Rikke planlægger ens kost og træning.

Der er altså tale om et afpasset forløb der tager udgangspunkt og hensyn til lige netop din fysiske forfatning. På den måde følte jeg mig fra starten sikker og lettet, da det var klart, at jeg ikke længere behøvede at forholde mig skeptisk, som når man forsøger sig med en vilkårlig kur fra nyeste skrig på bogreolen.

Rikkes analyser af de resultater hun får fra målingerne, kan fortælle dig en masse om din krop og på den måde opnår du indsigt i hvordan og hvorfor netop du skal spise og træne, som du bliver bedt om. Der er meget større personlig forskel på hvorledes man opnår sine mål end jeg troede.

Rikke er dygtig til at videreformidle denne nørdede del af videnskaben, og afhængigt af hvor interesseret du er (jeg synes det var vildt spændende og fascinerende), kan hun fortælle dig rigtig meget om din krop og livsstil. En sådan forståelse er enormt givende når du engang bliver færdig med forløbet og gør det lettere at modstå fristelser undervejs.

 

Mit mål med træningen var at tabe mig lidt og blive mere trænet. Derfor blev min kost-og træningsplan lavet med det mål for øje, det var ikke ”blot” en livsstilsændring, jeg ville se resultater. Det var derfor rigtig rart, at Rikke intet mindre end kunne love mig, at hvis jeg gjorde som planlagt, så ville jeg uden tvivl kunne opnå det jeg havde sat mig for. Den garanti vil jeg påstå, at man kun kan finde hos en personlig træner.

Træningen foregår i det trygge og kompetente miljø, som Performance Gym stiller til rådighed. Min træning bestod af en god blanding af styrke-og konditionstræning. Som ganske uerfaren i træningsmaskiner, løse vægte og hvad man ellers støder på i et fitness center, var det altafgørende for mig, at Rikke var så god som hun var, til at introducere mig for metoderne således at jeg hurtigt fik en fornemmelse for hvornår jeg udførte øvelserne rigtigt. Hun har øje for præcis hvordan man udøver korrekt og er irriterende god til at læse, hvornår man godt lige kan smide lidt ekstra vægt på!

Det har betydet, at jeg ingen skader har fået på trods af, at jeg er gået fra slet ikke at træne til at styrke træne hele kroppen fire gange ugentligt. Det tror jeg var gået galt hvis jeg skulle have gjort det på egen hånd. Det har ydermere betydet, at jeg har forøget min muskelmasse (hence den ekstra vægt som Rikke er god til at smide på undervejs), hvilket heller ikke var sket i samme grad, hvis jeg havde trænet selv.

Uden Rikke havde jeg på ingen måde fået så meget ud af træningen som jeg har, hun er uden tvivl grunden til, at jeg har presset mig det ekstra til træningen.

Det har jeg fået ud af mit træningsforløb

 Jeg har lært hvordan man træner korrekt: jeg føler mig rustet til at træne på egen hånd og uden en følelse af at ligne en komplet idiot.

  • Jeg har fået viden om hvordan jeg skal spise for at have det godt: den kost jeg har lært passer bedst til mig, er klart den kost der medfører markant større overskud og god fornemmelse mentalt såvel som fysisk.
  • Jeg har fået decideret lyst til at træne: jeg kan faktisk ikke undvære det.
  • Jeg har fået decideret lyst til at spise sundt: jeg kan faktisk ikke undvære det, og dog:
  • Jeg ved præcis hvad jeg skal gøre for at komme tilbage på sporet i fald jeg har en periode med afvigelser.
  • At: ”Der er en mening med galskaben” –citat Rikke Hansen
  • At ret styrke træning og sund kost har en reel og målbar effekt efter forholdsvis kort tid.
  • At træning er en interessant og givende proces hvis du lærer det ordenligt.
  • Bedre energi: jeg er gået fra middagslur fire gange om ugen trods min unge alder, til full-body træning fire gange om ugen.
  • At ”valg har konsekvenser” –Citat Rikke Hansen

Min oplevelse med Rikke som personlig træner

Rikke er en personlig træner. Det vil sige, at jeg havde en følelse af, at hun investerede sig 100 % i mit projekt. Jeg havde ikke længere en følelse af at stå alene med projektet. Jeg havde faktisk en følelse af, at det var lige så vigtigt for Rikke som det var for mig, at nå i mål.

I sidste ende er det ens eget ansvar at gøre hvad der skal til, men jeg har svært ved at forestille mig en træner, der giver så godt et udgangspunkt, så stor motivation og så brugbare værktøjer for at nå i mål, som Rikke.

Jeg bliver også nødt til at nævne, hvor dejlig en person Rikke er, for selvom det er et professionelt erhverv, betyder det en hel del, at du kan lide og respekterer den person der skal få dig til at tage ti ekstra gentagelser eller et ekstra kilo på vægtstangen.

Træning med Rikke var altid en fornøjelse, altid noget jeg så frem til og altid noget jeg gik fra med ekstra energi og bedre humør, simpelthen fordi hun har en fantastisk god energi omkring sig og er en utrolig sød og rar kvinde. Desuden er hun sej og mener hvad hun siger: Det er den perfekte kombination!

Derudover, er hun interesseret i, at man kan klare sig selv trænings-og kostmæssigt på den anden side af forløbet, hvilket også siger noget om hendes moralske indstilling til de mennesker hun hjælper igennem.

Rent professionelt, er der heller ingen tvivl om at Rikke er at foretrække.

Jeg kan nøjes med at henvise til hendes CV der taler godt for sig selv, og bemærke, at hendes evner og kompetencer ikke er til at tage fejl af. Hun ved hvad hun taler om, hun har forståelse for dig, din situation og dine grænser.

– Du kan ikke være i bedre hænder hverken professionelt eller personligt.

Jeg har lært meget af det her forløb, optimismen vil ingen ende tage: Jeg er ikke længere i tvivl om hvad jeg skal gøre for at have det godt kropsligt og hvad vigtigere er, så har jeg ikke længere svært ved at forfølge det. En del af det du lærer hos Rikke er ”sund fornuft”, noget de fleste besidder men alligevel ikke formår at efterleve. Det er jeg blevet lysår bedre til efter forløbet og det er ikke den sædvanlige midlertidige succesoplevelse; forløbet på fire måneder, er tilstrækkeligt langt til at du kan opnå en såkaldt livsstilsændring.

Alt i alt er det en sjov og lærerig oplevelse som jeg kun kan anbefale alle at overveje!