Spiser du nok fisk?

Spiser du nok fisk?
26. september 2013 admin

Skærmbillede 2013-09-26 kl. 16.32.30

Fisk er lækkert, frisk, velsmagende og heldigvis hammer sundt. Fødevarestyrelsen er i år kommet med nye anbefalinger(kostråd), hvor en af de store ændringer deri, er mængden af fisk, som vi gerne skal indtage.

Anbefalingerne lyder i dag på 350 gram fisk om ugen, hvor 200 gram skal være fra fede fisk som eksempelvis laks, makrel eller sild.

Hvorfor er fisk så sundt? Jo, det er det, fordi…

  1. Det rigt på de sunde Omega-3 fedtsyre, som gavner vores hjerte-kredsløb, led, hjerne, hud og hår.
  2. Højt indhold af Selen, som virker antioxidant, og beskytter vores celler fra ødelæggelse.
  3. Højt indhold af Jod, som indgår i reguleringen af vores stofskifte.
  4. Højt indhold af D-vitamin som er godt for vores immunforsvar.
  5. Rig på proteiner, som er godt for vores muskler.
  6. Skulle grundet det høje indhold af Omega-3 fedtsyre beskytte imod hjernens aldringsproces, da forskning har vist at Omega-3 reparerer hjerneceller.

Så kom i gang med at spise noget mere fisk, hvis du ikke allerede gør det! Der er også så mange gode og spændende måder, du kan tilberede det på. Jeg skal nok smide lidt opskrifter op med inspiration løbende..

Ellers er der den hurtige løsning… For i følge fødesvarestyrelsen tæller de færdige og lettilgængelige fisk også: Så som fiskefrikadeller, makrel på dåse, tun på dåse, torskerogn og skaldyr. MEN.. husk nu at se, hvor stor en del af indholdet der rent faktisk er fisk – specielt ved Makrel på dåse. Selvom dåsen indeholder 200 gram, men kun 50 % er makrel, og de resterende er tomatsovs mm., så tæller det altså kun for de 100 gram fisk..

God dag alle sammen :-)