Træner du rigtigt?

Træner du rigtigt?
1. december 2013 admin

Skærmbillede 2013-12-01 kl. 21.38.32

Mulighederne for at være fysisk aktiv er mange i dagens Danmark. Vi vælter os i diverse holdtyper, fitnessmedlemskaber, specialtræninger, løbeklubber og sportstilbud, men hvad er den bedste måde at træne på? Dette spørgsmål møder jeg ofte, da mange formoder, at jeg har facittet, når jeg har den baggrund, som jeg har inden for træning og sport.

Men faktum er bare, at vidundermidlet/facittet, som mange søger, findes altså ikke. Vi har ikke et ”one-fits-all” program, som kan garantere alle resultater for alle. Et træningsprogram skal betragtes, som et redskab til at opnå et givent mål, men for at udarbejde dette og sige, hvad der er fordelagtigt eller ej, skal vi allerførst have fastlagt en målsætning. Vi kan ikke finde vejen, hvis vi ikke ved, hvor vi skal hen. Diverse blade, magasiner, tv-programmer, bøger og artikler lover os forskellige vidunder-programmer, men disse tager hverken højde for udgangspunkt eller slutmål. Ydermere tager disse ikke højde for den enkelte persons ønsker og præferencer. Det nytter altså ikke særlig meget at følge et givent magasins træningsprogram til vægttab, hvor du skal løbe fire gange ugentligt, hvis du ikke kan lide at løbe. Det holder jo ikke i længden, og vil højest sandsynligt ikke give dig den glæde, som træning gerne skulle, og faktisk er så hammer god til! Hvis man laver noget, som man kan lide, og ikke mindst kan se sig selv fortsætte med, har vi fået fat i den helt rigtige ende. Det er sagt mange gange før, men det gør det ikke mindre sandt: Den bedste træning er den, der bliver gjort! 

Jeg vil altid opfordre til at investere i en personlig træner, hvis du oplever, at du stagnerer i din træning – eller bare ikke formår at opnå dit mål. En personlig træner vil kunne tilrettelægge et skræddersyet program TIL DIG, som er udarbejdet på baggrund af dine mål, dine forudsætninger, dine ønsker, din hverdag og din tidshorisont. Dette giver dig et meget bedre udgangspunkt og redskab til at opnå netop din målsætning! Så i stedet for at købe dig fattig i diverse blade, hvor du søger ”mirakel-kuren”, så spar op til et forløb med en Personlig Træner, som kan hjælpe dig med at udarbejde DET BEDSTE TRÆNINGSPROGRAM  for dig – og ikke alle andre.

Dog er der nogle ting, som jeg synes, at man skal være opmærksom på, når du starter op hos en personlig træner. ”Personlig Træner” er ikke en beskyttet titel, hvilket vil sige, at alle i hele Danmark må kalde sig Personlig Træner – uden at være uddannet heri. Det er efter min personlige mening meget forkert, da du kan pådrage folk megen skade, hvis du ikke har styr på teknik, overtræning, og ved, hvornår du skal sene folk videre til en reel behandler (fysioterapeut, kiropraktor osv.). Tjek derfor op på deres certifikat/baggrund for at arbejde som personlig træner, så du sikre dig den kvalitet, som du højest sandsynligt bliver bedt om at betale for. Det er ikke andet end fair!

Men INDEN alt dette, så stil dig selv følgende spørgsmål:

  1. Hvorfor træner jeg?
  2. Hvad vil jeg opnå med dette?
  3. Hvornår vil jeg gerne have opnået dette mål?
  4. Hvor meget betyder det for mig at opnå dette mål?

Når du har din målsætning på plads, kan man begynde at udarbejde din træningsplan. I den nedenstående figur ses et eksempel på, hvordan fordelingen af træning kunne være alt efter målsætning. Dette er kun et simpelt udformet skema, og planlægning heraf kan (og er ofte) mere kompleks.

Målsætning Hvad betyder det fysiologisk? Hvad skal jeg træne?
Løbe en hurtigere 10 km Højere kondital (relativ VO2 max) Konditionstræning
Løbe maraton Højt kondital + høj udholdenhed Konditionstræning + lidt styrketræning (for at styrke løbeøkonomien)
Strammes op (mere markeret) Lavere fedtprocent + hypertrofi (større muskler) Styrketræning + Konditionstræning
Vægttab Lavere fedtprocent Styrketræning + konditionstræning
Større muskler + mere styrke Hypertrofi (Muskelvækst) + højere neural drive Styrketræning

 

Rigtig god træning alle sammen!